top of page

BIOGRAFIE

IMG_1522.jSTODOLA22.jpg

Vlasta Baránková (*4. 11. 1943 Mokrá u Brna)

 

V roce 1959 absolvovala  Střední umělecko-průmyslovou školu v Brně, Přes doporučení profesorů této školy nebyla přijata na AVU, kde chtěla pokračovat ve studiu. ¨
Od roku 1960, prošla pak několika zaměstnáními s výtvarnými profesemi. Patří k nim například vývoj a užití hraček, drobných uměleckých předmětů, divadelních loutek, nakonec jako vedoucí výtvarného odd, Domu kultury a osvěty v Brně. 


V roce 1969 odchází definitivně na volnou nohu.   V sedmdesátých letech se živí především zakázkami v oblasti grafického designu, výstavní grafiky, typografické úpravy časopisů, ilustrování knih a větší měrou se začíná věnovat volné tvorbě - malbě, klasickým grafickým technikám a kresbě. Stává se členkou brněnské skupiny mladých umělců Mikro65, později s názvem Skupina„7“, se kterou v roce 1965 poprvé vystavuje své obrazy a grafiku.
V následujícím období zhruba vymezeným 80 až 90. léty jsou těžištěm její tvůrčí práce malba, souběžně také ilustrace včetně grafické a typografické úpravy dětských knih. ¨
Z maleb tohoto období je třeba jmenovat alespoň cyklus Golemové (1986), uhlových kreseb Rozhovory (1989), nebo malířský a kreslířský cyklus Hry (1989). Na konci devadesátých let lze však již v tvorbě umělkyně pozorovat znatelný příklon k ilustraci, převážně pro děti. Tvorba pro děti se pro ni stává hlavní náplní její tvůrčí práce, i když její první knihu Ivánek (František Tenčík) vydalo brněnské nakladatelství Blok již v roce 1971.


Uvolněná fantazijnost, hřejivost a vnitřní jas obrazových valérů podpořený dokonalým technickým zpracováním jsou příznačnými rysy ilustrací Vlasty Baránkové. Proto také nepřekvapuje, že výčet autorkou ilustrovaných knih překračuje 140 titulů vydaných tuzemskými a zahraničními nakladateli - asi z jedné čtvrtiny i v jazykových mutacích.
Z českých nakladatelských domů k nim patří např. Albatros, Euromédia Group, Fragment, Atlantis, Melvil, Šulc-Švarc a na Slovensku vydavatelství  Buvik, či dříve Mladé letá. 


Významnou etapu v ilustrátorčině díle představuje zpočátku utajovaná spolupráce s curyšským nakladatelstvím Otakara Božejovského Bohem Press, započatá v roce 1986. Kolekce originálů z tohoto nakladatelství se staly součástí sbírky světových ilustrátorů - (nyní 3+galerie v Klášterech Český Krumlov). Díky této spolupráci se stala daleko známější v zahraničí než u nás.
Vlasta Baránková svoji knižní i malířskou tvorbu prezentovala na desítkách výstav v České republice a ilustrace vystavovala v zahraničí - Francie, Japonsko, Itálie, Německo, Polsko, Belgie, Jižní Korea, Rakousko, Jugoslávie atd. Získala také řadu tuzemských a zahraničních ocenění a její práce jsou zastoupeny v mnoha nejen domácích galerijních i soukromých sbírkách. 


Svoji širokou výtvarnou všestrannost Vlasta Baránková prokázala taktéž v oblasti spolupráce a součinností s multimédii. V roce 1986 zahájila s Filmovými ateliéry Zlín výtvarné práce
na sedmidílném animovaném seriálu  Kamarát z chodníka, v roce 1993 výtvarně zpracovává patnáctidílný seriál večerníčků pro Anifilm Rychetský a Via Lucis Praha. V roce 1996 se výtvarně podílí na tvorbě třináctidílného kresleného seriálu večerníčků o Lískulce pro státní českou televizi – Studio Bratři v triku Barandov. Čtvrtým průnikem Vlasty Baránkové do multimediální sféry byla výtvarná spolupráce na seriálu večerníčků od autorky Markéty Zinnerové pod názvem Čtyři uši na mezi. V roce 2022 spolupracovala na Loutkovém představené Svšrákových Operek v divadle Radost.


Vlasta Baránková byla od přelomu let 1989/90 jednou ze zakládajících členů sdružení výtvarných umělců a teoretiků TTklub Brno. Od roku 1991 byla členkou Sdružení Bienále Brno. Má dva syny, žije a pracuje v Brně.

WIKIPEDIE

bottom of page